Fidyah puasa..siapakah?

Assalamualaikum wbt dan Salam Ukhwah

Bertemu lagi kita pada kali ini dengan tulisan ustazah yang bertajuk  “FIDYAH PUASA DAN SIAPAKAH”

Ustaz suka untuk berkongsi tajuk Fidyah Puasa pada kali ini adalah kerana mesti kaum muslim dan muslimat di luar sana sudah mula mahu mengganti atau mengqada’ puasa masing-masing, samada untuk puasa ramadhan tahun 2012 atau ramadhan yang lepas2.

MEREKA YANG DIKENAKAN MEMBAYAR FIDYAH PUASA IALAH;

1. Mereka yang tidak dapat mengqada/mengganti puasa ramadhan sehingga masuk ramadhan yg kedua, ( FIDYAHNYA SATU CUPAK BERAS UNTUK SETIAP HARI YG DITINGGALKAN DISAMPING MENGADA’ PUASANYA) contoh kita terlupa atau tidak sempat mengqada puasa kita pada ramadhan tahun lepas 2011 tetapi sudah tiba bulan ramadhan 2012.  Tetapi jika kita tertinggal qada puasa 2tahun contohnya kita kena gandakan fidyah kita itu menjadi 2cupak utk setiap hari yg ditinggalkan, tetapi puasa tetap satu hari tidak bertambah atau berganda.

2. Orang sakit yg tiada harapan untuk sembuh

3. Orang yang terlalu tua dan tidak berdaya untuk berpuasa

4. Orang yang qada puasa tetapi meninggal dunia sebelum sempat berbuat demikian (fidyah tersebut hendaklah dibayar/dibuat oleh ahli keluarga si mati atau diambil dari harta pusakanya)

5. Perempuan yang mengandung atau menyusukan anaknya, (PERLU MEMBAYAR FIDYAH SECUPAK BERAS BAGI SETIAP HARI YG DITINGGALKAN)sekiranya dia meninggalkan puasa kerana bimbangkan anaknya akan mudarat dan bahaya. Tetapi jika dia bimbangkan akan kesihatan dirinya sahaja, dia cuma perlu qada puasa tanpa membayar fidyah.

Disini ustaz ingin menegaskan kepada wanita dan kaum muslimat yg dirahmati Allah di luar sana jgn sampai terlupa mengqada puasa kita tambah2 semasa kita menggandung dan melahirkan anak, jangan sampai umur anak kita sudah 40thn tapi qada puasa semasa kita melahirkannya belum berganti lagi. Cubalah pembaca bayangkan berapa cupak beras yg patut kita bayar..ntah-ntah mau 1 lori kot ye..lawak bunyinya, tapi ini hukum kita tak boleh main2. Cuba2 lah kita ingat jika kita masih ada hutang puasa lagi ye..

Sampai jumpa lagi

Leave a comment